Az Eszterházy Károly Egyetem Tudományos Diákkörei idén ősszel ismét meghirdetik „Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél a felsőoktatásba” elnevezésű pályázatukat 10-12. évfolyamon tanuló középiskolás diákok részére. Tavaly újabb tudományterületekkel bővült témakínálatunk, így most már társadalom- és természettudományi, valamint művészeti területekről egyaránt várunk pályaműveket. A javasolt témákat az 1. számú melléklet tartalmazza. Olyan dolgozatokat is szívesen fogadunk, amelyek interdiszciplináris jellegűek, egy adott témánál többféle tudományterület eredményeit, megközelítési módszerét ötvözik.
A tudományos diákköri mozgalom (TDK), a felsőoktatásban tanuló tehetséges, a tudományos problémafelvetés iránt érzékenységet mutató vagy egy-egy művészeti ágban kiemelkedő képességű hallgatókat segíti kutatásaik megvalósításában, eredményeik publikálásában, alkotásaik bemutatásában. A felsőoktatást jellemző és a TDK-ban megvalósuló tehetséggondozás folytatása a középiskolákban folyó tehetséggondozásnak. A tanulmányaikat felsőoktatási intézményben folytató középiskolásoknak alapvető érdeke, hogy megtalálják azokat a TDK-köröket az általuk választott felsőoktatási intézményben, amelyek segíthetik őket tudományos és művészeti előmenetelükben. Pályázati kiírásunkkal hidat szeretnénk képezni a középiskolákban és a felsőoktatásban zajló tehetséggondozás között, azzal a céllal, hogy a középiskolás diákok minél hamarabb betekintést nyerhessenek a felsőoktatásban zajló TDK-tevékenységbe, s így későbbi választásuk és felsőoktatási tanulmányaik megkezdése során tudatosan keressék azokat a műhelyeket, melyek segíteni tudják őket tehetségük kibontakoztatásában. Ennek a tudatosságnak a kialakítását és annak első lépését támogatja az általunk kiírt pályázat. A pályázat ettől az évtől – az eddigi igényeket és tapasztalatokat is figyelembe véve – több típusú megmérettetésre ad lehetőséget. Pályázni lehet tudományos témájú esszével, rövidfilmmel, természettudományos kísérleti filmekkel, tematikus fotó-anyaggal, önálló képzőművészeti alkotással (pl. versek, festmények, grafikák), illetve egyéni vagy csoportos élőzenei produkcióval (a témákat lásd az 1. sz. mellékletben, a tartalmi és a formai ajánlásokat, ill. követelményeket a 2. sz. mellékletben).
A pályázati felhívás, a pályázat menete:
A pályázati felhívással kapcsolatban kérjük az Ön segítségét. Kérjük, juttassa el olyan munkatársának a felhívásunkat, aki érintett a tehetséggondozásban, s aki támogatja azokat a diákokat, akik érdeklődhetnek ezen pályázat iránt.
Kérjük, hogy diákjaik részvételi szándékukat a weboldalunkon történő regisztrációval jelezzék 2020. december 18-ig. (A weboldal címe: http://tehetsegutlevel.uni-eszterhazy.hu). Azoknak a diákoknak a pályázatát fogadjuk el, akik 2021. január 7-ig webfelületünkre feltöltik a tartalmi és formai elvárásoknak megfelelő pályaművüket korábbi regisztrációjuk alá (a „Szakmai anyag” mezőhöz).
A pályamunkák értékelése után, várhatóan 2021. január 15-től lehet megtekinteni a fent említett webfelületen – a korábbi regisztráció alatt –, hogy a beküldött pályázat előadás, poszterelőadás vagy művészeti produkció kategóriába került-e besorolásra.
A pályaművek íróinak, a művészeti alkotások készítőinek, előadóinak 2021. február 4-én (amennyiben az aktuális járványügyi intézkedések lehetővé teszik, akkor offline, tervezetten 10 –17 óra között, vendégvárással, étkezéssel; ha nem teszik lehetővé, akkor online felületen) egy közösségi TDK-rendezvény keretében lesz lehetősége prezentáció vagy poszter formájában előadni, illetve művészeti előadás keretében bemutatni művüket. (Iránymutatás az előadáshoz, poszter-előadáshoz, kísérletekhez stb. a 3. sz. mellékletben.) Erre a rendezvényre minden pályamű beküldőjét és felkészítő tanárát meghívjuk, és emléklapot kapnak intézményünktől.
A segítő középiskolai pedagógusok és a felsőoktatási TDK-mozgalomban dolgozó oktatók is találkoznak egymással ezen a rendezvényen, s megosztják tapasztalataikat. Közben az előadásra felkért diákok, valamint a pályamunkákat beküldő, de előadási jogosultságot nem szerzett diákok és a TDK-mozgalomban tevékenykedő egyetemi hallgatók is találkoznak egymással, motiválják egymást, s megismerkednek a tehetséggondozás középiskolai és felsőoktatási sajátosságaival. A pályamunkájukat, művészeti alkotást bemutató diákok között szekciónként helyezéseket állapítunk meg.
Előző évi tapasztalataink is azt mutatják, hogy a rendezvény segíti a fent bemutatott közös céljaink megvalósítását, s valódi hidat képez a köznevelés és a felsőoktatás tudományos jellegű tehetséggondozói tevékenységrendszere között.
Várjuk visszajelzését, valamint segítő együttműködését ezúton is köszönjük!
Bármilyen észrevétele vagy kérdése van a pályázattal kapcsolatosan, kérjük, írjon nekünk levelet az alábbi e-mail címre: tehetsegutlevel@uni-eszterhazy.hu.
Eger, 2021. november 2.
Tisztelettel:
Dr. Hadnagy József, főiskolai docens
Eszterházy Károly Egyetem – Gazdaságtudományi Kar – Társadalomtudományi Intézet
Szociálpedagógia Tanszék
„Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél a felsőoktatásba” pályázat intézményi koordinátora
hadnagy.jozsef@uni-eszterhazy.hu
1. sz. melléklet
Az alábbi témakörökben várunk pályaműveket. A lentebb olvasható témák nem címeket, hanem tématerületeket jelölnek! A címeket a pályázók egyénileg adják, és beküldésnél megjelölik, hogy melyik területhez kapcsolódik a dolgozat. Interdiszciplináris pályamunkáknál azt a területet érdemes kiválasztani, amelyhez a dolgozat fő eredményei kapcsolódnak. A szekciókat a beérkezett pályaművekből a megjelölt terület figyelembevételével alakítjuk ki.
TÁRSADALOMTUDOMÁNYOK
21. századi IKT-eszközök az oktatásban
- Kiterjesztett valóság az oktatásban
- Tabletek és okostelefonok a tanórán
- LEGO és LEGO-robotok az oktatásban
- Kísérletező LEGO-robotok az órákon
- Megépíthető matematika (MoreToMath)
- Robotok a fizika-órán
Gazdasági tudatosság
- Biztonságos pénzkezelés és vagyontartás a háztartásokban
- A vállalkozói siker titka (Mire vállalkozik a vállalkozó?)
- Milyen a jó vállalati menedzser?
- Beruházások kockázatmentes tervezése
- Az adók szerepe – kapu vagy kiskapu?
Irodalom
- Klasszikusok vagy kortársak? Milyen a jó (kötelező) olvasmány?
- Kortárs disztópiák
- Irodalom és önismeret
- Miben segíthet a mese a kamaszoknak?
- Olvasóvá nevelés az ifjúsági irodalom segítségével
- A lokális irodalmi emlékezet szerepe
- Női irodalom, női olvasó a közoktatásban
- Világirodalmi hatások napjainkban
- Hogyan értelmezheti újra a kortárs irodalom a klasszikus műveket?
- Társadalmi problémák irodalmi megjelenítése
- Populáris költészet a népdaltól a slam poetryig
- Önálló alkotás (pl. vers, novella)
Könyvtár
- A jövő könyvtára
- A 21. század könyvtárosa
- Az információs műveltség keretei (fogalma, szerepe, lehetőségei)
- A 21. századi tanár és tanuló jellemzői
- Hogyan tanulunk a 21. században? Új tanulási környezetek
- A könyvtár tanulást segítő szerepe egy középiskolás szemével
- Megfér-e egymás mellett a hagyományos és a modern könyvtár?
Közösségi művelődés – közművelődés – szabadidő-eltöltési szokások
- A fesztiválok közönsége, helye és szerepe a kulturális fogyasztásban
- Kulturálódási és szabadidő-eltöltési szokások
- Egy (kulturális, sport-) rendezvény elemzése
- A kultúra és a turizmus találkozási lehetőségei
- Közösségi művelődés, közösségi tanulás lakóhelyemen
- Közművelődési intézmények közönsége
- Közművelődési intézmények – nem formális tanulási környezet
- Művelődésszociológiai kutatások
- Élethosszig tartó tanulás
- Szellemi rekreációs tevékenységek
- Az iskolán kívüli tanulás terepei
- Civil szervezetek által kínált művelődési lehetőségek
- Fiatalok szabadidő-eltöltési szokásai
Kulturális örökség
- Saját kulturális örökségem – létezik ilyen?
- Lakóhelyem kulturális értékei
- Helyi és regionális értéktárak
- Kulturális örökségi elemek a régióban
- Mire jó a nemzeti vagy világörökség cím?
- A helyi örökség, a nemzeti örökség és a világörökség egymásra épülése
- A hagyományok megtartó ereje
- A szellemi kulturális örökség (népszokások, új hagyományok) jelentősége
- Az írott kulturális örökség (könyvtárak, levéltárak) jelentősége
- A tárgyi kulturális örökség (múzeumok) jelentősége: idejétmúlt vagy szükséges intézmények?
- Az épített kulturális örökség (lakóépületek, kastélyok, várak) jelentősége
- A táji/természeti kulturális örökség (tájvédelmi körzetek, természetvédelmi területek) jelentősége
- Mire valók a kulturális közintézmények?
- A kulturális turizmus aktuális kérdései
- A vallási turizmus kérdései
- A kultúrák keveredése és ennek következményei
- Múzeumpedagógia – élménypedagógia – örökségpedagógia
- Segíti-e a múzeumpedagógia a múlt megértését?
- A múzeum tanulást segítő szerepe egy középiskolás szemével
- Egyéb: bármilyen téma, amely akár szubjektív, akár objektív módon kapcsolódik a kulturális örökség széles vizsgálódási területéhez
Filozófia
- Milyen sajátos etikai kérdéseket, dilemmákat vet fel a járványhelyzet egy középiskolás diák szempontjából?
- A modern ipari/információs technológiák alkalmazásának néhány etikai dilemmája.
- Szókratész a 21. században. (Mit csinálna, hogy viselkedne ma Szókratész a közösségi médiák korában?)
- Erkölcsi-etikai kérdések-dilemmák egy szabadon választott irodalmi vagy más művészeti alkotásban (ne kötelező olvasmányt válasszatok!).
- Vannak-e etikai természetű ellentétek a ma élő nemzedékek között a Covid-járvány, illetve a globális fölmelegedés okozta környezeti válság tekintetében? (A kérdések közül lehet választani is, de együtt is megválaszolhatóak.)
Nyelv, nyelvészet
- Online játékos közösségek nyelvi jellemzői
- Közösségi oldalak nyelvhasználata
- Társalgások szerveződése a közösségi oldalakon
- Alakzatok és metaforák a reklámnyelvben
- Hatásos? Hatásvadász? Hatástalan? (reklámok nyelvi elemzése)
- Képi metaforák az internetes mémekben
- Egy slágerszöveg, dalszöveg nyelvi-stilisztikai elemzése
- A csetnyelv hatása a fiatalok írásbeli és szóbeli kommunikációjára
- „Hajrá, magyarok!”, avagy a magyar sportszurkolók nyelvhasználata
- Osztályunk stílusa (egyedi nyelvi sajátosságok, kiscsoportszleng egy kisközösségben)
- Bulvárhírek nyelvi elemzése
- Hogyan köszönjek, hogyan szólítsam? Megszólítási és köszönési gondok a tizenévesek szemével
Pedagógia (nevelés, tanítás, tanulás, iskolák, pedagógusok)
- Sport és nevelés
- Parasportok üzenete
- Nevelés az ifjúsági mozgalmakban
- Egyenlőtlenségek az oktatásban
- Egyéni utak a fejlődésben
- Tanár-diák kommunikáció
- Alternatív pedagógiák
- Milyen a jó iskola?
- A tehetséggondozás az iskolában
- Tehetséggondozás az iskolán kívül
- Érték és ifjúság
- Ifjúsági szubkultúrák és iskolai elvárások
- Hatékony kommunikáció az iskolában
- Iskolák a múltban
- Tanáregyéniségek a múltból
- Nyelvtanulás a középiskolások szemével
- Kisgyermekkori nyelvoktatás
- Digitális eszközök az iskolában?
Pszichológia
- A játék szerepe a gyermeki személyiségfejlődésben
- A mentális egészség megőrzése a 21. században
- A mese szerepe a gyermeki személyiség fejlődésében
- Reklámpszichológia (pl. reklámok elemzése, egy termékkel/szolgáltatással kapcsolatos reklám terve, s annak pszichológiai háttere)
- Sport és pszichológia
- Az internet pszichológiája
- Egy műalkotás (sorozat, film, regény…) pszichológiai elemzése
- Karanténpszichológia
- Bármilyen pszichológiával kapcsolatos téma
Szociálpedagógia – társadalmi jelenségek, társadalmi kérdések
- A kortárs segítés tapasztalatai
- Elidegenedés és vagy egyénieskedés?
- A közösség szerepe a mai iskolában
- A közösségi szolgálat tapasztalatainak elemzése
- Együtt élni? Kikkel? Hogyan? (Kisebbségek a mai Magyarországon)
- Iskolai szegregáció. Kivel járunk egy iskolába?
- A migráció társadalmi vetületei. Mit tehetünk? Mit kell tennünk?
- Szociális biztonság
- Hátrányos helyzet, előnyös megoldások
- Milyen egy jó iskola?
- Érték és ifjúság
- Fiatalok szabadidő-eltöltési szokásai
- Hatékony kommunikáció az iskolában
- Ifjúsági szubkultúrák és iskolai elvárások
- Iskolai légkör – tanár-diák viszony
- Iskolák a múltban
- Jó óvoda
- Közösség vagy magány? A 21. század kihívásai
- Az adatvédelem és a digitális világ
- Tehetséggondozás az iskolában. Kit tartunk tehetségnek?
- Társadalmi devianciák: drog, bűnözés, prostitúció, ahogyan mi látjuk
- Odafigyelünk a másikra, másokra?
- A pályaválasztás örömei és nehézségei
- Leválás a szülőkről
- Kamasz lettem! Ezt hogy kell csinálni?
- Egészséges fiatalok. (Életmód és annak vetületei)
- Az ÉN megjelenése a közösségi oldalakon
- Deviáns ifjúság, ifjúsági devianciák?
- Egyéni utak a fejlődésben
- Egyenlőtlenségek az oktatásban
- Online és/vagy offline közösségi élet
- Az örökbefogadás hatásai a gyermek személyiségfejlődésére
- Patchwork családok
- Bármilyen társadalmi jelenség, probléma leírása, elemzése diák szemmel
TERMÉSZETTUDOMÁNYOK
Biológia
- Az állatkertek szerepe a fajok megőrzésében. Milyen egy jó állatkert? Melyek az állatkertek legfontosabb feladatai?
- Védett állatok és élőhelyük. Mutass be egy, a lakóhelyed közelében előforduló védett állatot! Milyen az életmódja, elterjedése? Mi a környezetvédelmi jelentősége?
- Hazai erdők védelme. Milyen hatással van/lesz az éghajlatváltozás erdeinkre? Milyen problémákat okoz a környezetszennyezés? Hogyan ellensúlyozhatjuk a természetes élőhelyek zsugorodása miatti problémákat? Hogyan segíthetjük az erdei fajok túlélését?
- Élet a városban. Mutass be egy városi életközösséget! Milyen szerepe lehet a városi élőhelyeknek a természetes élőlényközösségek túlélése szempontjából?
- Vizes élőhelyek jelentősége. Mutasd be egy környezetedben levő vizes élőhely természetföldrajzi és/vagy ökológiai jellemzőit! Milyen fajok élnek ott? Mely fajokat veszélyezteti a vízszennyezettség? Milyen következményei vannak a vizek elszennyeződésének?
- Az alvás biológiája és pszichológiája. Miért alakult ki az alvás az élővilágban? Mi történik alvás alatt agyunkban, szervezetünkben? Hogyan kacsolódik az alvás a tanuláshoz?
- Milyen károkat okoznak a drogok idegrendszerünkben? Hogyan hatnak a drogok? Mit jelent a függőség? Hogyan alakul ki? Milyen a hatékony prevenció?
- Járványok régen és ma.
- Vírusok terjedése, vírusok evolúciója. Milyen a sikeres vírus, milyen a sikeres védekezés?
Fizika
- A szabadrúgás művészete, avagy mit tudhat C. Ronaldo a Magnus -effektusról?
- A gömb, a gyöngy és a mennydörgés.
- A tensegrity modell és az emberi test
- Egy egyszerű tensegrity modell vizsgálata
- Játszd el a fizikát!
Földtudomány
- Egy OTDK kutatóműhely vagy egy ott folyó téma bemutatása az ország bármely egyeteméről
- Emberi eredetű felszínformák megfigyelése saját településen vagy Eger környékén
- Terepklimatológia mérések és megfigyelések és ezek napi, havi jellemzőinek ábrázolása
- Szántóföldi növényállományok, gyümölcsösök, szőlők, erdők mikroklímájának mérése, jellemzése
- “Extrém” időjárási események előfordulása a félév során;
- Éghajlatváltozás – amit minden nap érzékelünk belőle
- Mitől jó az egri bor? – Eger mezoklímája
- Városklíma (az adott településre vonatkozóan) hősziget intenzitásának mérése
- A fák, egyéb mezőgazdasági növényállományok intercepciós (csapadék- felfogó) hatékonyságának mérése különböző csapadékintenzitások estében
- Termesztett növények levélfelszín-hőmérsékletének vizsgálata különböző időjárási helyzetekben
- Hogyan látod egy kiválasztott település vagy térség közlekedését (személyes tapasztalatok, saját fotók, igények és ötletek felvetésével)?
- Településmorfológiai és település-földrajzi vizsgálatok az integrált településfejlesztés jegyében (fotóval dokumentált település-szerkezet vizsgálat, kapcsolt rövid településszerkezeti leírással)
- Közösségvezérelt településfejlesztés a falumban/városomban
- Figyeld meg egy választott szaktanterem (fizika, földrajz) oktatási segédeszközökkel való felszereltségét! Ezt nézd meg a településed minél több iskolájában! Készíts felmérést ezek használati gyakoriságáról 9-10 évfolyamos tanulókkal!
- Rövid szakmai bemutatóval összekapcsolt saját fotósorozat bemutatása a településedet körülvevő geokörnyezetről (kőzetek, felszínformák, felszíni vizek, talajok), értékekről.
- Egy konkrét környezeti méréssorozat és annak elemzése pl. a településen átfolyó patak szennyezettségéről, légszennyezésről stb.
- A környezeti attitűd, tudás mérése egy adott közösségben (iskola, település stb.)
- Egy település környezeti állapotának jellemzése (hulladék, szennyezés, értékmegőrzés stb.) saját megfigyelések, vizsgálatok alapján
- Egy természetvédelmi terület geoértékeinek felmérése és bemutató (ismeretterjesztő) anyagának elkészítése
- Az ember élettelen környezeti elemekre gyakorolt hatásainak vizsgálata egy választott település vagy tájegység példáján
- Egyedi tájértékek felvétele a kiválasztott településen (tájértéki adatlap segítségével).
- Vízbizonytalanság Eger környékén
- Geoértékek felvétele a kiválasztott településen vagy tájrészlet példáján.
- Természetjáró infrastuktúra és jelzések felmérése egy kiválasztott turistaút példáján
- Természetes kövekből készült városi, falusi építőelemek (lábazat, kerítés, párkányok, egyéb díszítő elemek stb.) feltérképezése, a kőzet eredetének, állapotának jellemzése
- Egy filmbéli táj földrajzi leírása
- Tér-kép: egy választott táj vagy településrészlet jellegzetes arculatának bemutatása fotókon és ezek webes térképi megjelenítése.
Informatika
- Dinamikus weblapkészítés CMS használatával vagy használata nélkül
- Mobilapplikáció készítése valamely APP-inventor használatával vagy használata nélkül
- Valamely rendező algoritmus bemutatása látványosan
- Mozijegyfoglaló-rendszer adatbázis használatával
- Excel makrók innovatív használata
- Oktatóprogram készítése
- Valamely ismert matematikai probléma megoldása számítógépes algoritmus segítségével
Matematika
- A Kakeya-probléma, avagy hogyan fordítsunk meg egy fogpiszkálót minél kisebb helyen? (Itt a klasszikus probléma az, hogy egy fogpiszkálót lerakva az asztalra melyik az a legkisebb területű síkrész, amit súrolva a fogpiszkáló a fordított pozícióba mozgatható. Ezt a problémát és ennek lehetséges általánosításait vizsgáljuk.)
- Poliéderek Rupert-tulajdonsága: fúrható-e olyan alagút a testben, amin önmaga áttolható? (Egy testet Rupert-tulajdonságúnak mondunk, ha lehet benne olyan alagutat fúrni, amin egy ugyanilyen test átfér. Pl. a gömb nem ilyen, de a kocka ilyen tulajdonságú. Azt vizsgáljuk, hogy a jól ismert szabályos és félszabályos testek közül vajon melyek rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal?)
- Mindent a Pi-ről!
- Én így tanítanám a matematikát!
- Szerkeszthetőség euklideszi és nem euklideszi eszközökkel
- Arányok és szimmetria a természetben és műalkotásokban
Természettudományos fotó- és filmdokumentáció
- A természettudományok területén (biológia, fizika, földtudományok és matematika) fotósorozat, továbbá rövidfilm egyaránt beadható ebben a kategóriában. Ez esetben elsősorban a szakmai szempont az elsődleges.
MŰVÉSZETEK
Képi ábrázolás
I. Esszé kategória
- Az új média hatásai
- A szelfi, mint mozgóképi lehetőség
- Kortárs magyar filmek a mai fiatal korosztályról
- A közösségi médiumok szerepe a mai médiafogyasztásban
II. Tematikus fotósorozat
- Absztrakt
- Motion blur
- Forever light
- Illúzió
- Képriport – fotósorozat
- Szülőföldem
- Portré
III. Rövidfilm
- New generation
- Szelfi
- Lájkolom!
- Az én századom
- Itt élek én…
- Fényben
- Tükröződések
- New media
Zene
I. Esszé kategória
- Zenetörténet (pl. kedvenc korszak, zeneszerző, műfaj, mű, kedvenc klasszikus vagy könnyűzenei együttes bemutatása egyéni látásmódban)
- Népzene (pl. egy-egy népcsoport vagy tájegység jellegzetes népdalai, kedvenc népdal és változatai, hangszeres népzene)
- Zene és társművészetek (irodalom, képzőművészet, tánc stb.)
- Népzene a klasszikus zenében
- Klasszikus zene a filmművészetben
- Alkalmazott zene a médiában
II. Zenei produkció
- Egyéni hangszeres vagy énekes produkció bemutatása (klasszikus zene, könnyűzene vagy népzene)
- Csoportos hangszeres vagy énekes produkció bemutatása (klasszikus zene, könnyűzene vagy népzene)
Képzőművészet
I. Festészet
- Színek, felületi ritmusok
- Csendes élet
- Privát szféra
II. Grafika
- A természet mikro- és makrovilága
- Az én történetem
- környezetem képei
III. Művészetelmélet esszé kategória
- A kép közvetítő ereje (pl. egy választott alkotó alkotásán vagy alkotásain keresztül egyéni látásmód bemutatása a választott korszak tükrében)
- Otthonomban a művészet (pl. lakóhely szűkebb/tágabb közegében, olyan választott művészeti alkotás vagy élő művészeti mozgalom, kiállítás bemutatása, melynek hatása egyéni látásmódot tükröz)
- Csendéletek jelentéstartalma (pl. a műfaj választott témájának vagy témáinak összehasonlításán keresztül jelentéstartalmainak bemutatása egy választott korszak tükrében)
2. sz. melléklet
Az alábbiakban az egyes pályaművekkel kapcsolatos elvárások, ajánlások vannak megfogalmazva.
Esszé társadalomtudományok esetében:
Egyrészt olyan esszé jellegű (3-6 oldal terjedelem, Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1-es sortáv), problémaérzékenységen alapuló pályaművet várunk, melyen keresztül a szerző képes bemutatni azt a látásmódot – az adott társadalomtudományi és/vagy természettudományi jelenséggel, problémával kapcsolatban -, mely jellemzi vagy érdekli korosztályát. A választott téma aktualitását, érdekességét bemutató, a korosztályhoz kapcsolódó, annak érdeklődésére számot tartó érveket, gondolatokat kell tartalmaznia a műnek (témaajánlatok az 1. sz. mellékletben). A témával kapcsolatos szakirodalomnak a pályaműben történő szerepeltetése és a szerző önálló gondolatainak harmonikus egysége fontos sajátossága legyen az elkészített alkotásnak. A felhasznált forrásokat a pályamű végén “Felhasznált irodalom” fejezetben bibliográfiai adatokkal együtt (szerző, megjelenés éve, cím, folyóirat/kiadó stb. vagy internetes hivatkozás) kérjük felsorolni.
Esszé természettudományos témában:
Olyan esszé jellegű (3-6 oldal terjedelem, Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1-es sortáv), problémaérzékenységen alapuló pályaművet várunk, melyen keresztül a szerző képes bemutatni, hogy a tankönyvekben leírtak, a médiából ismert problémák, leírások, hogyan érintik, befolyásolják környezetünket, mindennapjainkat. A választott téma aktualitását, érdekességét bemutató, a korosztály érdeklődésére számot tartó érveket, gondolatokat kell tartalmaznia a műnek (témaajánlatok az 1. sz. mellékletben). A téma feldolgozását egy szakirodalmi bevezetővel kell kezdeni, amely bemutatja, hogy milyen ismereteket használ fel a szerző a probléma elemzésére, bemutatására. Ebben a részben, illetve a dolgozat további részében felhasznált forrásokat a pályamű végén “Felhasznált irodalom” fejezetben bibliográfiai adatokkal együtt (szerző, megjelenés éve, cím, folyóirat/kiadó stb. vagy internetes hivatkozás) kérjük felsorolni. Fotósorozatnál olyan saját fotókat várunk, amelyek alkalmasak a választott téma megjelenítésére és egy rövid magyarázó szöveggel és összefoglalóval kiegészítve alkalmasak a szerző gondolatainak tolmácsolására.
Tematikus fotósorozat esetében:
A versenybe bármilyen géppel (kompakt, DSLR, mobil stb.) készült képet lehet nevezni! A fotókhoz kérjük az alábbi információkat egy dokumentumban leírni: téma megnevezése, a fotó/fotósorozat címe, kép leírása 3-4 mondatban, technika, gyújtótávolság, rekeszérték, készítve, záridő, ISO/Film. Ugyanebben a dokumentumban fontos megadni a pályázó teljes nevét, életkorát, lakhelyét (települését), az iskola nevét és a fotó címét is. A megküldött képek file neveit a következőképpen nevezze el (ékezetek nélkül!):
Kép_címe_Témakör_Vezetéknév_Keresztnév.jpg (pl: Utcan_Portre_Minta_Janos.jpg). A pályázatra beküldhető képek hosszabbik oldala 1500 pixel. A fájlok maximális mérete 2 megabyte (MB) lehet. Mobiltelefonnal készült képek is részt vehetnek a pályázaton! A képeket .jpg formátumban várjuk a fent említett dokumentummal egybetömörítve egy .zip fájlban feltölteni a pályázati felület „Szakmai anyag” mezőhöz. Egy szerző legfeljebb két témában vehet részt a pályázaton. (Egyéb információkat lásd a 4. sz. mellékletben.)
Rövidfilm esetében:
Műfaji kötöttségek nélkül maximum 5 perces kreatív filmeket várunk. A filmes pályaműveket mp4 (HD vagy Full HD) formátumban kérjük Google Drive-on keresztül. A jelentkezőknek szükséges a webfelületen lévő „Szakmai anyag” mezőbe feltölteni egy dokumentumot a filmmel kapcsolatosan, amely a következőket tartalmazza: a pályázó(k) neve, életkora, lakhelye (település), az iskola neve és film címe, továbbá rövid leírás a filmről (kb. 10 mondat), stáblista, a film Google Drive elérésének címe.
Természettudományos fotó- és filmdokumentáció
A beadás formája megegyezik a tematikus fotósorozat és a rövidfilm esetében leírtakkal. Ez esetben elsősorban a szakmai szempont az elsődleges.
Zenei produkció esetében:
A Zenei produkció kategóriában maximum 15 perces műsorokat várunk. A jelentkezőknek pályamunka helyett a weboldalon a „Szakmai anyag” mezőhöz .docx vagy .pdf dokumentum formájában egy rövid leírást szükséges feltölteni, mely tartalmazza az előadó(k), felkészítő tanár(ok) bemutatását, a műsor leírását, illetve a műsorválasztás indoklását. Kérjük, technikai igényeiket is tüntessék fel ugyanebben a dokumentumban.
Informatikai témák esetében:
A pályázatra beküldött anyagban, kérjük, hogy szerepeljen az adott informatikai probléma rövid megfogalmazása, fejlesztés esetén annak rövid, szöveges bemutatása, dokumentációja, kódja 3-6 oldalas terjedelemben (Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1-es sortáv). Kérjük, hogy kódot, programot vagy alkalmazást ne töltsenek fel a felületre pályázati anyagként, csak szöveges dokumentumot várunk, amelyben feltétlenül szerepeljen a kód, program vagy alkalmazás elérésének webcíme. Amennyiben nem webes szoftverről van szó, úgy kérjük, hogy töltse fel egy tárhelyre (pl.: Google Drive, Dropbox) a produktumot, amelynek linkjét helyezze el a szöveges anyagban.
Kísérleti bemutató:
Egy kiválasztott fizikai, kémiai, földtudományi jelenség kísérleti bemutatása a Varázstoronyban. A pályamunka benyújtása ebben az esetben egy egyoldalas összefoglaló, amely az alábbi tartalmi elemekből áll össze:
- a bemutatandó természeti jelenség rövid leírása,
- a kísérleti eszközök és anyagok megadása,
- a kísérlet végrehajtásának leírása,
- a valós jelenség kísérletben megfigyelhető jellemzőinek leírása (fényképes vagy 1 perces rövid videó-dokumentáció készítése lehetséges, de nem szükséges).
Képzőművészet:
Festészet:
A készítés során bármilyen vizes bázisú festészeti technikával vagy technikai keveredések képépítő lehetősége által lehet pályázni a kiírt téma tükrében legfeljebb 50x70cm-es méretben papír alapon. Színek, felületi ritmusok témajavaslat tekintetében egy választott irodalmi és/vagy zenei mű hangulatának képi feldolgozását várjuk. Csendes élet, képi téma tartalmi tekintetében olyan csendéleti beállítások, képrészletek feldolgozását várjuk, mely a műfaj képi témáinak szimbólumait, jelentéstartalmi kontextusba helyezi (pl.: Vanitatum vanitas, terített asztal, stb.) Privát szféra képi feldolgozása során olyan életképek, enteriőrök megvalósítását várjuk, melyben az egyén és az őt körülvevő világ egy adott pillanata jelenik meg. A művek elkészítését a következő dokumentáció mellékletével maximum 3-4 oldal terjedelmű (Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1-es sortáv) munkanaplóval kiegészítve egy dokumentumban kérjük bemutatni: választott téma szubjektív kiindulópontjának ismertetése, kidolgozásának folyamata, koncepciója, a készítés során megismert alkotók és alkotásaik bemutatása a választott technikai megoldás ismertetése által, felhasznált forrás, források megjelölésével. A pályázatra a munkákat digitális úton kérjük beküldeni. A beadás formája megegyezik a tematikus fotósorozat esetében leírtakkal egy .zip fájlban kérjük feltölteni a pályázat „Szakmai Anyag” mezőhöz.
Grafika:
Egyedi, illetve sokszorosító grafikai eljárás által készült képi és/vagy tipográfi megvalósítás által készült 4-6 oldalból álló összefüggő képi sorozat, tartalmi egységével a kiírt tématematikák által lehet pályázni egy egyedi kivitelezésű művészkönyvvel, A/4es méretben. Tematikus kidolgozás során olyan műveket várunk, melyek vagy a természet, vagy a hétköznapok apró jelenségeinek pillanatait, illetve az épített környezet észlelt részleteit fűzik egybe, akár egy vers vagy saját szövegrészlet alkalmazásával. A művek elkészítését a következő dokumentáció mellékletével maximum 3-4 oldal terjedelmű (Times New Roman betűtípus, 12-es betűméret, 1-es sortáv) munkanaplóval kiegészítve egy dokumentumban kérjük bemutatni: választott téma szubjektív kiindulópontjának ismertetése, a művészkönyv műfajának bemutatása saját inspirációs gyűjtési melléklettel, kidolgozás folyamata, koncepciója, továbbá a választott technika ismertetése, felhasznált forrás, források megjelölésével. A pályázatra a munkákat digitális úton kérjük beküldeni. A beadás formája megegyezik a tematikus fotósorozat esetében leírtakkal egy .zip fájlban kérjük feltölteni a pályázat „Szakmai Anyag” mezőhöz.
3. sz. melléklet
Az alábbiakban a „Tudományról Diákoknak Kíváncsiságból (TDK) – Tehetségútlevél a felsőoktatásba” program díjátadó ünnepségen (2021. február 4.) az előadásokkal, poszterelőadásokkal, filmek, fotók és kísérletek bemutatásával szembeni elvárások találhatók.
Prezentációval kísért szóbeli előadás:
A szóbeli előadásra 8 perces előadásokat várunk, amelyeket 2 perces megbeszélés követ. Az előadások felépítésénél a következő vázlatot kérjük betartani:
- a dolgozat címe, készítője, iskolája;
- a dolgozat célja;
- tartalmi kifejtés;
- összegzés;
- irodalomjegyzék.
Az előadásokhoz a power pointos vetítés feltételeit biztosítjuk.
Ajánlás az előadás megtartásához:
- készíts prezentációt;
- szabadon beszélj;
- tartsd az időt!
Poszterelőadás:
A poszterbemutató esetén a poszter elkészítésének technikáját nem kötjük meg, elhelyezéséhez paravánt biztosítunk. A poszter készítőjétől 5 perces szóbeli összefoglalót várunk az elkészült poszterről. A poszterelőadás felépítését illetően a következőt várjuk el:
- a dolgozat címe, készítője, iskolája;
- a dolgozat célja;
- tartalmi kifejtés;
- összegzés;
- irodalomjegyzék.
A műfajból adódóan ezt természetesen képek, ábrák, grafikonok színesíthetik.
Ajánlás az előadás megtartásához:
- szabadon beszélj;
- tartsd az időt!
A poszter előadások lehetséges megoldásai:
A poszterek esetén három megoldási módot ajánlanánk:
- A bemutatásra kerülő posztert, annak részleteit lefotózzuk, majd az így készült képeket osztjuk meg a konferencia online felületén.
- Az elkészített posztert „online közvetítéssel”, videokamera segítségével osztjuk meg, azaz mutatjuk be.
- A bemutatót valamilyen prezentáció-szerkesztő programmal készítjük el (Prezi, Power Point stb), majd a konferencia alkalmával képernyőmegosztással mutatjuk be.
Mozgóképművészeti szekció:
A prezentáció után vetítésre kerül a film.
A prezentáció minimum 4, maximum 7 perces a film megvalósításáról (kutatási téma, koncepció, szinopszis, ötlettől a megvalósításig, a forgatáskörülményei, dramaturgiai megoldások/fókuszpontok, moodboard, helyszínfotók, karakterfotók stb.).
- Filmkészítő szemmel mi volt az elképzelése, mit és hogyan akart megörökíteni, rögzíteni?
- A filmhez kellene dátum, hogy mikor készült, helyszín.
- Mi volt a film készítésének alapgondolata, fő témája és a bemutatási célja?
- Melyek az elkészített filmjének általános jellemzői?
- Hogyan mutatkoznak meg a filmben a számotokra fontos (pl. az egyedi kompozíciós, színdramaturgiai, fény-árnyék, tér-mélység, szemszög stb.) jellemzők?
- Milyen dramaturgiai megoldások figyelhetők meg és milyen fókuszpontokat használ a filmjében?
- Az elkészült munka témájának rövid összegző bemutatása. Mit fejez ki, illetve mit szeretnél kifejezni az elkészült munkád által?
- A készítés koncepciójának felvázolása a technikai sajátosságok tükrében. Milyen választott eszközzel, eljárással valósult meg a munkád? Mi indokolta a téma kidolgozásának eszközválasztását: kamera, gyújtótávolság, optikai szűrők, fényformálók, fényterelők stb.?
- A készítés során gyűjtött inspirációk és ismeretek művészeti gyűjtések kiemelt példáinak bemutatása. Mely alkotók és milyen alkotások inspirálták munkádat és milyen módon tudtad ezt beépíteni saját alkotói folyamatodba?
- Készítés során felmerült nehézségek, megoldott folyamatok értékelő-összegző bemutatása.
Fotóművészet szekció – Tematikus fotósorozat – Ultrafotó
Tematikus fotósorozattal pályázó hallgatóknak: minimum 4 – maximum 6 perces prezentáció a produktumok megvalósításáról (kutatási téma, ötlettől a megvalósításig, az alkotás körülményei, dramaturgiai megoldások stb.), ezután a produktum bemutatása.
- Nevezze meg a képeken látható témákat és néhány mondatban fogalmazza meg a képeken látottakat!
- Fotós szemmel mi volt az elképzelése, mit és hogyan akart megörökíteni?
- A képekhez kellene dátum, hogy mikor készült, helyszín és hogy mit látunk a képeken?
- Mi volt a képkészítés fő témája és a bemutatási célja?
- Melyek a megörökített fotótéma általános jellemzői?
- Miért különleges ez számotokra, hogyan mutatkoznak meg a képen a számotokra fontos (pl. az egyedi kompozíciós, színdramaturgiai, fény-árnyék, tér-mélység, szemszög stb.) jellemzők?
- Milyen összefüggések, dramaturgiai kapcsolatok figyelhetők meg, mesélhetők el a képek segítségével? Mi a tematika a fotósorozatnál?
- Az elkészült munka témájának rövid összegző bemutatása. Mit ábrázol a létrehozott fotósorozat? Mit fejez ki, illetve mit szeretnél kifejezni az elkészült munkád által?
- A készítés koncepciójának felvázolása a technikai sajátosságok tükrében. Milyen választott eszközzel, eljárással valósult meg a munkád? Mi indokolta a téma eszközválasztását: kamera, gyújtótávolság, optikai szűrők, fényformálók, fényterelők stb.?
- A készítés során gyűjtött inspirációk és ismeretek művészeti gyűjtések három kiemelt példájának bemutatása. Mely alkotók és milyen alkotások inspirálták munkádat és milyen módon tudtad ezt beépíteni saját alkotói folyamatodba?
- Készítés során felmerült nehézségek, megoldott folyamatok értékelő-összegző bemutatás.
Természetfotó szekció:
Nevezze meg a képen látható témát és néhány mondatban megfogalmazni csillagász, meteorológus, biológus szemmel a képeken látottakat. Továbbá azt, hogy fotós szemmel mi volt az elképzelése, mit és hogyan akart megörökíteni. A képekhez kellene dátum, hogy mikor készült, helyszín és hogy milyen állatot, növényt, csillagot, csillagképet stb. látunk a képeken.
A maximum 5 perces bemutató sikerességét néhány – nem kötelező érvényű – ajánlással szeretnénk elősegíteni. A bemutatót 5 rövid részre tagolnánk:
A fotók technikai jellemzőinek bemutatása után egy rövid bemutató a természeti jelenség, táj, élőlény fotón látható jellemzőiről:
- Mi volt a képkészítés fő témája és bemutatási célja?
- Melyek a megörökített fotótéma általános természeti (földrajzi, biológiai stb.) jellemzői (élőhely, élőlény fő tulajdonságai, természeti folyamatok stb.)?
- Miért különleges ez számotokra, hogyan mutatkoznak meg a képen a számotokra fontos, egyedi természeti jellemzők?
- Milyen összefüggések, folyamatok figyelhetők meg, mesélhetők el a képek segítségével.
Képzőművészeti szekció:
A maximum 5-8 perces bemutató sikerességét néhány – nem kötelező érvényű – ajánlással szeretnénk elősegíteni. A bemutatót 4 rövid részre tagolnánk:
- Az elkészült munka témájának rövid összegző bemutatása. Mit ábrázol a létrehozott munkád? Mit fejez ki, illetve mit szeretnél kifejezni az elkészült munkád által?
- A készítés koncepciójának felvázolása a technikai sajátosságok tükrében. Milyen választott eszközzel, eljárással valósult meg a munkád? Mi indokolta a téma eszközválasztását?
- A készítés során gyűjtött inspirációk és ismeretek művészeti gyűjtések három kiemelt példájának bemutatása. Mely alkotók és milyen alkotások inspirálták munkádat és milyen módon tudtad ezt beépíteni saját alkotói folyamatodba?
- Készítés során felmerült nehézségek, megoldott folyamatok értékelő összegző bemutatás.
4. sz. melléklet
A fotópályázattal kapcsolatos egyéb, szerzői jogi tudnivalók:
A pályázaton való részvétel hiányosságáért/hibájáért, a megküldés sikertelenségéért, az internetes rendszer lassúságáért, leállásáért a kiíró nem vállal felelősséget. A határidő után beérkezett, hiányos, a kiírásnak nem megfelelő pályázatokat nem áll módunkban figyelembe venni a pályázatok elbírálásakor. A benyújtást követően hiánypótlásra nincs lehetőség.
SZERZŐI JOGOK:
A beküldött fotók tartalmi és teljes jogi felelőssége a pályázót terheli. A pályázók alkotásaik beküldésével nyilatkoznak arról, hogy rendelkeznek a képek személyiségi jogi engedélyeivel. Pályázni kizárólag olyan fotókkal lehet, amelyeknek egyedüli és kizárólagos szerzője a pályázó, továbbá nem sértik harmadik személyek személyiséghez fűződő jogait. Amennyiben a beadott fotók mégis megsértik más személyek szerzői vagy egyéb személyiséghez fűződő jogait, akkor az abból fakadó bármilyen igény tekintetében a pályázó teljes jogi felelősséggel tartozik.
SZERZŐI ÉS SZEMÉLYISÉGI JOGI FELTÉTELEK:
Pályázó a pályázat megküldésével lemond az alábbi felhasználások tekintetében, illetve a fotók pályázatra való elküldésével díjigény nélkül engedélyezi, hogy:
- az Eszterházy Károly Egyetem a fotókat a pályázat idején a pályázattal kapcsolatos felületeken (honlap; facebook-oldal) és esetlegesen a pályázat kapcsán rendezendő kiállításon közzétegye;
- a fotók egy esetleges kiállítás keretében a nyilvánosság számára hozzáférhetők legyenek;
- az Eszterházy Károly Egyetem archívumában időbeli korlát nélkül tárolhassa a fotókat. A fenti célok érdekében az Eszterházy Károly Egyetem jogosult a fotók tárolására digitális formában, illetve elektronikus eszközön, az Eszterházy Károly Egyetem kommunikációs felületein (print és online) a képeket korlátlan ideig felhasználja.